Polita w Chicago

Rzadko zdarza się uczestniczyć chicagowskiej Polonii w tak pięknej uczcie kulturalno-rozrywkowej. Pośród niewybrednych żartów, często niskich lotów, prezentowanych przez sprowadzane z Polski kabarety, oferta Paderewski Symphony Orchestra, czyli musical „Polita”, wydaje się jednym z lepszych wydarzeń artystycznych tego roku.

Na zaproszenie PaSO 15 i 16 października na scenie Fundacji Kopernikowskiej mogliśmy obejrzeć rewelacyjny występ warszawskiego Studia Buffo w musicalu „Polita”. Jest to wzruszająca, a co najważniejsze, prawdziwa historia divy, królowej Hollywood, Apolonii Chalupec vel Poli Negri – polskiej aktorki, pierwszej europejskiej gwiazdy filmu amerykańskiego. Musical opowiada historię utalentowanej Polki, wszechstronnie uzdolnionej, która dzięki swojej ciężkiej pracy, zaczynając od tańca w balecie i studiując sztukę aktorską, zagrała w pierwszym polskim filmie „Niewolnica zmysłów” i jako biedna dziewczyna z warszawskiego Powiśla wspięła się aż na sam szczyt Hollywood w okresie jego największego rozwoju. Apolonia Chalupec urodziła się w 1897 roku w Lipnie, zmarła w San Antonio 1 sierpnia 1987 roku.

Opowiadana historia została przedstawiona w technice stereoskopowej. W musicalu udział wzięło 30 osób na scenie oraz 15 osób obsługi technicznej. W rolę małej Apolonii Chalupec wcieliła się rodem z Chicago 9-letnia Zosia Szaflarska, na co dzień mała aktorka Warsztatów Teatralnych Agaty Paleczny. Po tygodniu prób brawurowo wystąpiła przed dwutysięczną widownią.

„Polita” to wyjątkowe widowisko muzyczne, w którym wirtualna rzeczywistość przeplata się z rekwizytami i aktorami na scenie. Daje to efekt pełnego uczestnictwa w przedstawieniu, a pomagają przy tym założone na czas trwania spektaklu okulary 3D.

Wraz z aktorami Studia Buffo, wykorzystując nieograniczone możliwości techniki cyfrowej, zostaliśmy przeniesieni na ponad dwie godziny w lata 20. i 30. ubiegłego wieku. Wyjątkowa Natasza Urbańska zabrała widzów na spotkanie wybitnych postaci kultury i świata biznesu, który zbudował podwaliny współczesnego imperium filmowego. Ujrzeliśmy więc Polę Negri grającą u Ernsta Lubitcha, z Charlie Chaplinem, czy tańczącą z samym Rudolfem Valentino. Podczas wyświetlanych na ekranie oryginalnych scen filmowych dokumentów podkład muzyczny na żywo prezentował Janusz Stokłosa.

Dwudniowa biesiada kulturalna w wykonaniu Studio Buffo, zdecydowanie dorównująca niejednym produkcjom zachodnim, na długo pozostanie w pamięci chicagowskich widzów.


Musical „Polita”: inscenizacja, choreografia i reżyseria – Janusz Józefowicz, libretto Agata Miklaszewska, muzyka, aranżacje i kierownictwo muzyczne spektaklu – Janusz Stokłosa, przygotowanie wirtualnej scenografii w 3D – studio Platige Image.

Polita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w ChicagoPolita w Chicago

Więcej zdjęć na stronie: Dziennik Związkowy

0

FB comments:

Add Comment

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.