Krakowskie Zaduszki Jazzowe mają swą 60-letnią tradycję w Polsce lecz tu w Chicago mamy okazję cieszyć się nimi zaledwie po raz siedemnasty. Za sprawą pomysłodawcy i organizatora Tadeusza Żaczka w Chopin Theater w miniony poniedziałek 9 listopada kolejny raz zagrała muzyka tym, których wspominamy.
Corocznej imprezie przyświeca ta sama idea i tylko ona stara się pozostać niezmienna. Każdego roku następuje spora rotacja wśród muzyków – mniej „weteranów” i znanych nazwisk, a więcej młodych twarzy, często ze szkół muzycznych. Klasyczny jazz czy miękkie brzmienia tak samo jak doświadczeni muzycy powoli odchodzą w niepamięć słuchaczy. Puste miejsca wypełnia jazz fusion niejednokrotnie z silnym akcentem na rhytm and blues bez ograniczeń korzystający z efektów rockowych.
![Trochę Krakowa w Chicago, czyli Zaduszki Jazzowe - Tadeusz Żaczek](https://www.transcendentphoto.com/wp-content/uploads/2015/11/wpid15793-DSC_0752.jpg)
A jak było tego roku? Wielu melomanów mogło przyciągnąć nazwisko gwiazdy wieczoru, amerykańskiego wirtuoza skrzypiec elektrycznych i byłego członka The Mahavishnu Orchestra – Jerry Goodman’a. Tym, którzy zdecydowali się poświęcić swój wieczorny czas, zagrało dziesięciu wykonawców na dwóch scenach, górnej i dolnej, a byli to:
Luke Malewicz & Heritage Quartet
Wyjątkowy melanż polskiej muzyki folk w amerykańskim wykonaniu. Znakomite brzmienie trąbki Malewicza sprawia, że wiemy kto jest kim na jazzowej scenie Chicago. Wielką zaletą tego kwartetu jest korzystanie z dźwięków perkusji wydobywanych przez Jon’a Deitemyer’a tego samego, który czyni muzykę Auguścik bardziej soczystą.
![Luke Malewicz & Heritage Quartet](https://www.transcendentphoto.com/wp-content/uploads/2015/11/wpid15786-DSC_0712.jpg)
Pascal Pahl Quartet
Wciąż początkujący, wciąż z wielkim bagażem nadziei i oczekiwań rodzinnych lecz jeden z tych niewielu, którym uda się przejść przez sito ludzkich gustów. Pascal Pahl ze swoim profesjonalnym podejściem do muzyki dał się poznać publiczności jako – świeżo upieczony student Jacobs School of Music w Indianie i to było słychać w nowym, lepszym podejściu do standardów choć nie zawsze poprawnym akcentowaniu słów coveru Marii Anny Jopek.
![Pascal Pahl Quartet](https://www.transcendentphoto.com/wp-content/uploads/2015/11/wpid15790-DSC_0724.jpg)
Goran Ivanovic Trio
Gorana Ivanovic’a nie trzeba przedstawiać fanom muzyki, którzy uwielbiają gitarę klasyczną we wszystkich wcieleniach włącznie z bałkańskim brzmieniem. Jego duchowy dualizm i rodzinny bagaż narodowego rozdwojenia serbsko-chorwackiego nie tylko słychać lecz czuć w tej muzyce. Po rozpadzie Jugosławii muzyk znalazł swe miejsce w USA to tu dopiero ta muzyka ma możliwość prawdziwego rozwoju.
Januszkiewicz & Frieda Lee
Ludomir Marcin Januszkiewicz może zaistnieć niezależnie od innych muzyków w zespole jednak to Frieda Lee, która spędziła ponad 20 lat jako wokal prowadzący w Chicago Jazz Orchestra przyciągała uwagę wszystkich zgromadzonych. Tego wieczoru była to duża przyjemność usłyszeć wykształconego muzyka z doborową ekipą muzyczną.
Agnieszka Iwańska (UroSoule)
Polonijnej publiczności Chicago Agnieszka wciąż kojarzy się z pierwszą płytą „All That I Am” lub koncertem Debiuty na festiwalu w Opolu z 2001. Wokalistka, autorka tekstów oraz kompozytorka niektórych z nich wciąż stanowi wielką niewiadomą dla polskiej publiczności, a szkoda. Materiał który zaprezentowała nie odbiegał jakością od tych które na co dzień możemy słuchać w amerykańskich stacjach radiowych.
Andreas Kapsalis
Polskim słuchaczom bardziej rozpoznawalny jako muzyk z chicagowskiej wersji „Megitza Trio”. To utalentowany, greckiego pochodzenia, gitarzysta który w wieku 18 lat doznał ciężkiego urazu dłoni. Opracował i udoskonalił 10 palcowy system gry na gitarze nazywany tapping’iem. Wciąż można zachwycać się jego świetnym albumem w duecie z Goranem Ivanovicem.
Michał Wierba Trio
Zdecydowanie wielka niespodzianka wieczoru. Dziś już 29-letni pianista, kompozytor, aranżer i producent czyli muzyk, rozpoczął swą przygodę z fortepianem w wieku lat 17. Dobrze obeznany z polskimi realiami tworzenia nastroju koncertowego. W Chicago wystąpił z muzykami zaledwie nadążającymi za jego swobodnymi interpretacjami ćwierć interwałów i nut. Wart zatrzymania się i przysłuchania lecz w przyszłości.
Caroline Baran & The Priority
Po dużym sukcesie wokalnym w Polsce i Chicago wydaje się, że Karolina dopiero zaczyna swe poszukiwania w różnych gatunkach muzycznych. Dała się już poznać jako wytrawna rockmenka lecz oto w poniedziałkowy wieczór każdy mógł usłyszeć jej dokonania soulowe. Zdecydowanie było widać i słychać, że ta czternastoletnia wokalistka choć jest na początku swej muzycznej drogi to wie czega oczekuje od niej publiczność.
Jerry Goodman & Adam Czerwiński
Gość z Polski, wyjątkowy muzyk Adam Czerwiński – perkusista współtworzący grupę Jarka Śmietany. Tego niezapomnianego wieczoru, zagrał wraz z przyjaciółmi Jerrego Goodmana, którego prawdziwi audiofile pamiętają z grupy o oryginalnej nazwie i brzmieniu – The Mahavishnu Orchestra. Zaprezentował utwory z podwójnego albumu zatytułowanego „Friends” a także parę nowych kompozycji. Niewątpliwie ta część wieczoru była wielką atrakcją dla tych wszystkich słuchaczy, którym późne, poniedziałkowe godziny festiwalu nie kolidowały z wtorkowymi zajęciami w pracy.
Akwareal
Zespół głęboko zakorzeniony w chicagowskich naleciałościach ciasnych podwórek i wysokich drapaczy chmur. Łączący silne uderzenia gitary basowej z jeszcze silniejszym wokalem i kolorystyką podwórkowego rapu. Coś na otrzeźwienie i poranne rozbudzenie w wielkim mieście. Bezpruderyjnie rozdarł zasłony miękkiego jazzu by przekonać słuchaczy na swoją stronę. Ciekawostką jest dynamicznie grający w zespole polski gitarzysta basowy, dobrze znany z polonijnej stacji telewizyjnej.
Media o wydarzeniu: Dziennik Związkowy
0